Panowanie nad swoim temperamentem
Panowanie nad swoim temperamentem może być wyzwaniem. Skorzystaj z kilku prostych wskazówek dotyczących panowania nad gniewem – od poświęcenia czasu na refleksję po stosowanie afirmacji w pierwszej osobie – aby zachować zimną krew.
Czy denerwujesz się, gdy ktoś zajeżdża ci drogę podczas jazdy? Czy twoje ciśnienie krwi wzrasta, gdy twoje dziecko odmawia współpracy? Złość jest normalną, a nawet zdrową emocją, ale ważne jest, aby radzić sobie z nią w pozytywny sposób. Niekontrolowana złość może wpłynąć zarówno na twoje zdrowie, jak i na twoje relacje z innymi.
1. Pomyśl, zanim zaczniesz mówić
W chwili gniewu łatwo jest powiedzieć coś, czego później będziesz żałować. Poświęć kilka chwil na zebranie myśli zanim coś powiesz i pozwól innym osobom zaangażowanym w sytuację zrobić to samo.
2. Kiedy już się uspokoisz, wyraź swoją złość.
Jak tylko będziesz w stanie jasno myśleć, wyraź swoją frustrację w asertywny, ale niekonfrontacyjny sposób. Jasno i bezpośrednio komunikuj swoje obawy i potrzeby, nie raniąc innych ani nie próbując ich kontrolować.
3. Poćwicz trochę
Aktywność fizyczna może zmniejszyć stres, który może powodować złość. Jeśli czujesz, że twój gniew wzrasta, idź na szybki bieg lub spacer, albo spędź trochę czasu wykonując czynności fizyczne, które sprawiają ci przyjemność.
4. Poświęć czas na refleksję
Czas na refleksję nie jest tylko dla dzieci. Rób sobie krótkie przerwy w tych porach dnia, które bywają stresujące. Kilka spokojnych chwil może pomóc ci poczuć się lepiej przygotowanym do radzenia sobie z tym, co dzieje się później, bez irytacji czy złości.
5. Określenie możliwych rozwiązań
Zamiast skupiać się na tym, co cię rozzłościło, staraj się rozwiązać problem. Czy doprowadza cię do szału to, że w pokoju twojego dziecka panuje bałagan? Zamknij drzwi. Czy twój partner co wieczór spóźnia się na kolację? Zaplanuj posiłki na późniejszy wieczór lub umów się na jedzenie tylko kilka razy w tygodniu. Pamiętaj, że złość niczego nie rozwiązuje, a może tylko wszystko pogorszyć.
6. Używaj wypowiedzi w pierwszej osobie
Aby uniknąć krytykowania i obwiniania, co może tylko zwiększyć napięcie, używaj wypowiedzi w pierwszej osobie do opisania problemu. Zachowuj się z szacunkiem i konkretnie. Na przykład, powiedz: „Jestem zdenerwowany, że odszedłeś od stołu nie oferując pomocy przy zmywaniu naczyń” zamiast: „Nigdy nie wykonujesz prac domowych”.